Едно скорошно изследване, проведено от The
Creative Group, показва, че 50% от интервюираните работодатели правят проучване
за кандидатите за работа, използвайки Google или други търсачки. От тях 14% са
взели решение да отхвърлят даден кандидат базирайки се на информацията,
намерена в интернет.
Доскоро не бях се замислял над това, че може
да се използва интернет пространството за събиране на допълнителна информация
за кандидатите за работа, но от известно време насам виждам, че в САЩ това се е
превърнало в регулярна практика. В интерес на истината,
търсенето не е насочено
само към вадене на “кирливи ризи”, а е просто начин да се разбере по-добре
характера и личността на кандидата.
Когато аз самият станах административен
мениджър и трябваше активно да се занимавам с наемане на хора, също започнах да
прибягвам до такива методи и бях много изненадан (за щастие само в положителен
смисъл) от информацията, която намирах за някои от кандидатите.
В този ред на мисли се сещам за няколко
съвета, които мога да отправя и към работодателите, и към кандидатите.
За работодателите:
Създайте си практиката да правите интернет
търсене за кандидатите, които идват при вас за работа. По-активните имат силно
интернет присъствие и оттам бихте могли да научите много за техните
професионални интереси, както и за личностните им качества.
Въпреки това, не се предоверявайте на това,
което намирате по мрежата. Първо, възможно е да има съвпадение на имената и да
намерите странни неща за вашия кандидат, а всъщност да се окаже, че става дума
за друг човек. Второ, хората са богати на мисли и емоции същества и
непрекъснато се променят. Едно изказване в интернет форум не може да бъде
меродавно и не винаги изразява истинската същност на кандидата.
За кандидатите:
Ако искате да бъдете забелязани, ако искате да
бъдете оценени като професионалисти – създайте свой интернет образ – пишете във
форуми, създайте блог, коментирайте в сайтове и блогове, които позволяват това.
Добре е да фокусирате вашето интернет
присъствието в сайтове и теми, свързани с професионалните ви интереси. Един
личен сайт или блог, посветен на вашите професионални търсения и опит, би
разкрил пред вашите работодатели една активна личност, отдадена на своята
професия – точно такъв тип, който те ценят и търсят да наемат.
Имайте предвид, че дори и личните сайтове или
фотоалбуми разкриват съществени черти от вашия характер.
Внимавайте как се изразявате и какви лични
снимки публикувате. Текстовете, които сте публикували с нецензурен език ще
направят много лошо впечатление на потенциалния работодател и могат да го
откажат да ви наеме.
От време на време (а преди кандидатстване –
задължително) си правете сами проучване за себе си. Използвайте не само Google,
а и други търсачки и директории.
Регистрирайте се в някоя социална мрежа.
Задължително си създайте профил в LinkedIn.com – световната мрежа на
професионалистите – и публикувайте информация за вашия професионален стаж. Това
прави много добро впечатление на работодателите.
Бъдете готови да обясните вашите думи или
вашето поведение в интернет по време на интервюто. Много е вероятно
работодателят да е направил проучване за вас и да е открил някои смущаващи факти.
Никак няма да се отрази добре на имиджа ви, ако не можете да дадете разумно
обяснение за тях.
Светът вече е друг. Не само живеем в едно
“глобално село”, ами може би вече всички сме в къщата на Биг Брадър. Много от
нашите думи и постъпки са регистрирани в Мрежата и са достъпни за всеки. Това
оказва влияние на не само на потенциалните работодатели, но и на колеги,
приятели, партньори. Така, че – създайте си правилния имидж в интернет
пространството, за да бъдете забелязвани и оценяни по достойнство!
Няма коментари:
Публикуване на коментар