четвъртък, 19 май 2016 г.

Как се пише мотивационно писмо за работа?

Мотивационно писмо за работа днес се пише не по начина, по който се пишеше до преди десетина години. Затова повечето съвети и препоръки по въпроса, които ще намерите в интернет, са вече остарели. Да не говорим за готовите образци и примерни мотивационни писма за работа, които още навремето бяха много далеч от истината. Дълги, пълни с кухи фрази и изпразнени от съдържание – пълен антипод на съвременните комуникационни стандарти.


Днес не е 2003-та, когато обявите за работа се публикуваха във вестниците, сайтовете за работа бяха в зората си, а имейлът още не беше се наложил като основно средство за бизнес комуникация. „Джобса“ беше на по-малко от година, пионерът JobTiger беше едва на 2 г, а така акуталните днес социални мрежи още не съществуваха.

Днес не е и не толкова далечната 2008-ма, когато икономиката, пазарът на труда и дори „лайфстайлът“ бяха в съвсем друго състояние. Много неща се промениха оттогава: бизнесът, технологиите, информационните източници и навиците на хората. В целия свят, не само в България.

Всичко това значително се отрази на начина за кандидатстване за работа и писане на мотивационно писмо. На първо място, електронно писмо се пише по различен начин от писмо, което запечатваш в плик и пращаш по пощата. Второ, информационният поток се увеличи неимоверно и това наложи различна стилистика и техники за привличане на вниманието. И трето, комуникацията вече е интерактивна.

Ето и основните характеристики на съвременното мотивационно писмо, които го отличават от това преди 5 – 10 години:

#1. Днес мотивационното писмо е имейл

Мотивационното писмо за работа не само се изпраща по имейл, то е имейл. Затова то трябва да отговаря и на всички изисквания за един имейл: да има тема (subject), името ви да е изписано, да има подпис (визитка) и т.н. Спазвайте имейл етикета и забравете правилата и съветите от епохата на факса и хартията.

Прочетете още: 5 правила за кандидатстване за работа по email
Понякога се налага да кандидатствате чрез специална форма на сайта на съответната компания или чрез някаква платформа, при което не използвате имейл. В такива случаи просто поставете текста, който сте си подготвили в предвиденото поле за текст. Човекът от другата страна ще получи писмото ви пак по имейл.

Избягвайте да прикачате мотивационното си писмо като отделен файл. Хората четат имейли и не обичат да отварят прикачени файлове, още по-малко когато имейлът няма текст, а само прикачен файл. Слагайте писмото в отделен файл само, ако работодателят изрично изисква това.

#2. Днес мотивационното писмо е кратко

Да, това сте го чували. Само че, в днешно време „кратко“ означава наистина кратко. В миналото под „кратко“ се разбираше половин страница формат А4. Днес обаче информационният поток е многократно по-голям и вместо няколко писма и 2-3 факса, хората получават десетки имейли на ден.

Прочетете още: Колко трябва да е кратко CV-то ви?
Затова повечето имейли са от 1 до 3 изречения. Ако имейлът ви е по-дълъг, никой няма да си направи труда да го прочете (освен ако не сте му началник). Съветите за структура от 3 параграфа вече не са актуални. Сега говорим за 3 – 5 изречения.

#3. Днес мотивационното писмо е интерактивно

За щастие, същите технологии, заради които информацията ни залива в огромни количества, ни предоставят и възможности за филтриране и – още по-хубаво – за интерактивно взаимодействие. Така необходимостта имейлът да е кратък се компенсира от възможността да добавяте линкове за допълнителна информация – нещо нечувано за епохата на факса и хартията.

Ако краткото съдържание на мотивационното ви писмо предизвика интереса на получателя, той ще кликне върху линковете, за да научи повече за вас. Всъщност, мнозина биха кликнали и само от любопитство, така че слагайте линкове!

#4. Днес мотивационното писмо може да е врата към вашето онлайн присъствие

Да, разбира се, че с имейл от 4-5 изречения и прикачено CV трудно ще привлечете внимението към себе си при условие, че за една позиция кандидатстват по 500 души. За да се откроите, ще ви трябва нещо повече. Ще трябва да демонстрирате уменията и професионализма си.

Но във времето на социалните мрежи и Web 2.0 имате прекрасни възможности за това. Има сайтове за споделяне на съдържание във всякаква форма. Всяка информация може да бъде предадена чрез текст, изображение, аудио и/или видео. Каквато и да е вашата професия, каквито и да са уменията ви, вече можете да ги демонстрирате пред целия свят във всички тези форми чрез сайтовете за споделяне на съдържание.

Намерете начин как да илюстрирате или покажете това, което правите или някаква част от него. Ето само няколко от възможностите за качване и споделяне на съдържание, които можете да ползвате:

SlideShare – презентации в PowerPoint и Pdf формат. Няма професия, която да не може да се представи по някакъв начин чрез презентация.

Pinterest – снимки и графични изображения.

Google Docs – документи.

Google Plus – освен, че е 2-рата по големина социална мрежа с над 500 милиона потребители, Google Plus e много удобна за съхранение и споделяне на снимки и видео съдържание. В нея са интегрирани YouTube (видео) и някогашната Picasa (снимки).

Допълнително удобство е, че можете да ползвате услугите на Google Inc. (Blogger, YouTube, Google Plus и Google Docs) с един акаунт.

Scoop.it – ако имате публикувани в интернет свои материали или изяви (интервюта, статии) или пък е писано за вас, можете да ги съберете на едно място и да ги класирате в отделни теми.

Blogger, WordPress.com – можете за минути да започнете свой блог. Собственият блог е най-силният инструмент за личен брандинг, но не е за всеки. А и няма да се хареса на работодателите с по-строги корпоративни правила и тези с особено отношение къмстраничните дейности.

#5. Днес в мотивационното писмо няма място за „талаш“

Когато имате толкова малко място, не можете да си позволите да го разхищавате с паразитни изрази, които не добавят нищо към смисъла на посланието. Избягвайте излишни думи и фрази като „с това писмо бих искал да кандидатствам…“. Първо, ясно е, че е писмо. Второ, от контекста се разбира, че кандидатствате. Трето, щом сте го пратили, значи „бихте искали“.

Ето как може да загубите половин ред с неща, които са очевидни и изобщо не е нужно да се споменават. Само думата „кандидатствам“ има цели 13 букви, които заемат ценно място във вашия имейл. На всичко отгоре, изрази като „бих искал“ показват плахост и липса на категоричност, което не е добре за кандидатурата ви.

Освен това, четящият може да приеме такива излишни уточнения като подценяване на интелигентността му и/или пък да сметне вас за не особено интелигентни. И в двата случая ще имате минус, ако не и отхвърляне на кандидатурата. Колкото по-кратък е един текст, толкова по-важна е всяка дума в него, така че оставете само думите, които изразяват посланието ви.

#6. Днес в мотивационното писмо няма място за клишета

Скоро попаднах на един коментар в Кариери, в който се твърди, че „клишетата са задължителни“ и от тях „не може да се избяга“. Е, имам новина за автора на коментара: това твърдение по никакъв начин не би могло да е по-далеч от истината.

Клишетата като „аз съм организиран, креативен, иновативен, динамичен“ и т.н. са 1)изтъркани от употреба думи и 2) субективни оценки. Естествено, никой няма да напише, чене е организиран, креативен и т.н. Затова никой не вярва на клишета. Дори тези, които ги пишат. Пишат ги само защото си мислят, че „така трябва“.

Само че, работодателите и служителите им от HR отдела, са достатъчно заети, за да нямат време за преструвки. Добре, може би не са проявили креативност и в обявата са написали, че трябва да сте „креативен“. Това значи ли, че ще ви повярват, ако просто напишете, че сте „креативен“? А и каква креативност ще проявите, ако го напишете? Познахте – нулева.

А ако имате само 4-5 кратки изречения, за да кажете кой сте, какъв сте, защо пращате имейл, за какво кандидатствате, защо мислите, че сте подходящ за позицията и т.н., смисълът да хабите място за неща, на които никой няма да повярва, също е нулев.

И така, как се пише мотивационно писмо през 2013 г.:

Напишете имейл с кратък текст, който в 3 до 5 изречения отговаря поне на въпросите кой сте, какъв сте, за какво кандидатствате, защо мислите, че сте подходящ за позицията.

Мотивационното ви писмо трябва да съдържа връзка (линк) към LinkedIn профила ви, а още по-добре – към няколко сайта със съдържание, което демонстрира и/или илюстрира вашите умения и знания, така че – добавете линкове.

Всъщност, да създадете добро онлайн присъствие чрез изграждане на професионален LinkedIn профил и да организирате и публикувате въпросното съдържание в останалите сайтове и социални мрежи е по-трудоемката, но и по-важната част от задачата.

След това, вашето кратко мотивационно писмо трябва само да привлече вниманието и чрез линковете да го насочи към онлайн източниците и към CV-то, което сте прикачили.

Източник:
http://kariera20.com/motivacionno-pismo/kak-se-pishe-motivacionno-pismo-2013/

Няма коментари:

Публикуване на коментар